Rozwój firmy różne ma oblicza. Można ulepszać działalność poprzez zwiększanie liczby usług, a także dbanie o klientów czy pozyskiwanie nowych. Istnieje wiele sposobów, dzięki któremu Twoja firma może się rozwijać, a dziś zaprezentowaliśmy trzy. Koniecznie przeczytaj!
Rozwój produktów i usług
Kiedy mówi się o rozwoju, najczęściej myśli się o ulepszaniu technologii, receptur, usług, produktów. I rzeczywiście, niezależnie od branży powinieneś inwestować w taki rozwój. Ulepszać da się oprogramowanie sprzętu elektronicznego, materiały składowe urządzeń, przepisy na dania, składy kosmetyków i żywności. Tego typu rozwój zazwyczaj kosztuje najwięcej, bo obejmuje także badania, testy, import kosztownych surowców. Warto zatem znaleźć korzystne źródło finansowania. W przypadku dużych i rzadkich projektów rozwojowych sprawdzić się może kredyt dla firm, natomiast do ciągłego i umiarkowanego finansowo rozwijania firmy świetny będzie faktoring, czyli uzyskiwanie pieniędzy za wystawione faktury natychmiast – bez oczekiwania, aż klienci rzeczywiście je opłacą.
Budowa relacji z klientem
Możesz mieć doskonałe produkty czy usługi, jednak jeśli nie dasz się poznać i polubić klientom, nie zostaniesz zaakceptowany. Obecnie każda firma ma odpowiedniki, do których rozczarowany klient może przejść bez większej straty. Zadbaj więc o to, by część budżetu rozwojowego przeznaczyć na marketing – w świecie rzeczywistym, internecie, innych mediach. Duży nacisk połóż właśnie na internet, ponieważ w sieci docierasz do ludzi z całego świata i stajesz się im bliższy. Koniecznie aktywnie prowadź konta w social media i wchodź w dialog z odbiorcami – obecnymi i potencjalnymi klientami.
Zdobycie unikalności poprzez kooperację
Aby rozwijać firmę, warto tworzyć unikalne rzeczy. Zamiast pracować samodzielnie, zrealizuj projekt w kooperacji z firmą o komplementarnej ofercie. Dla salonu kosmetycznego będzie to zakład fryzjerski, dla firmy cateringowej studio fitness, dla firmy pozycjonującej firma webmasterska, dla sklepu z upominkami kwiaciarnia i tak dalej. Stwórzcie system wzajemnego polecania, przyznawania rabatów, a także połączone usługi, w których klient zyska podwójnie.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą AOW.pl.
Zdj. Shutterstock