Zdrowie

Magnez – jaką rolę pełni w organizmie?

• Zakładki: 9


Pewnie nie raz obiło Ci się o uszy, że niedobory magnezu objawiają się kurczliwością mięśni czy słabszymi ich reakcjami. Wiesz też, że magnez jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu i ma na niego wielopłaszczyznowy wpływ. Ale czy wiesz właściwie, za co odpowiedzialny jest magnez?

Za co odpowiada magnez?

Magnez jest pierwiastkiem, który ma nieoceniony wpływ na prawidłowe działanie całego ustroju. Zapobiega wielu chorobom, a wraz z innymi pierwiastkami – wapniem, fosforem i witaminą D – wpływa na prawidłową mineralizację kości i chroni przed osteoporozą. Jakie inne funkcje pełni magnez?

Przede wszystkim zmniejsza ryzyko nadciśnienia tętniczego, chorób niedokrwiennych czy zaburzeń rytmu serca. Chroni je przed zawałem i wspiera prawidłowe funkcjonowanie. Magnez zmniejsza również ryzyko cukrzycy oraz depresji, wzmacnia układ odpornościowy i bierze udział w procesie budowy kości i zębów. Ten niezwykły pierwiastek poprawia również trawienie, reguluje pracę tarczycy oraz procesy myśleniowe. Kobietom pomaga złagodzić objawy związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego, a sportowców chroni przed skurczami mięśni podczas intensywnych treningów.

Objawy niedoboru magnezu

Niedobór magnezu to sytuacja, w której stężenie pierwiastka w surowicy wynosi poniżej 0,65 mmol/l. Badanie krwi to najskuteczniejsza metoda na określenie poziomu magnezu w organizmie. Jednak jego niedobory dają o sobie znać na wiele sposobów.

Do typowych objawów niedoboru magnezu zalicza się:

  • zaburzenia koncentracji i pamięci,
  • nerwowość, rozdrażnienie i nadpobudliwość,
  • przewlekłe zmęczenie, zawroty i omdlenia,
  • osłabienie oraz brak energii,
  • zaburzenia snu,
  • spadek nastroju i stany depresyjne,
  • urata apetytu,
  • skurcze mięśni, drżenie i mrowienie kończyn,
  • zaburzenia pracy serca,
  • łamliwe paznokcie i kruche włosy.

Jak uzupełnić magnez w organizmie?

Najlepszym sposobem na uzupełnienie magnezu w organizmie jest odpowiednia dieta. Włącz do swojego codziennego jadłospisu ciemne pieczywo pełnoziarniste, otręby i płatki owsiane. Często sięgaj po pestki dyni, kiełki i słonecznik. Możesz je dodawać do sałatek, posypywać nimi kanapki lub gotowe dania. Codziennie spożywaj garść orzechów. Najwięcej magnezu mają migdały, nerkowce, orzechy arachidowe i włoskie. Dużo magnezu znajdziesz również w: kaszy gryczanej, roślinach strączkowych, szpinaku czy chociażby w natce pietruszki.

Magnez możesz też dostarczać sobie w formie suplementów. Dostępne są one w różnych formach – tabletkach, kapsułkach, płynach czy kroplach. Dobrym pomysłem na dostarczenie magnezu jest również kąpiel w soli Epsom. Pierwiastek ten świetnie wchłania się bowiem przez skórę.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Biozdrowy. Wejdź na stronę i poznaj pełną ofertę sklepu.

Fot. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
23 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *