Relaks

Trening redukcji stresu oparty na uważności – poznaj metodę MBSR

• Zakładki: 5


Trening redukcji stresu oparty na uważności (MBSR) to skuteczna metoda radzenia sobie z codziennym stresem i napięciem. Pozwala zrozumieć i przezwyciężyć trudne emocje, takie jak strach, złość i smutek, by móc zacząć odnosić sukcesy w życiu osobistym i zawodowym.

Metoda MBSR (z ang. Mindfulness Based Stress Reduction) wykorzystuje elementy medytacji uważności, świadomości ciała, ćwiczeń ruchowych i technik relaksacyjnych, aby zmieniać nawykowe reakcje, które są głównym źródłem stresu i obniżonego nastroju. Metoda została opracowana przez profesora Jona Kabata-Zinna z Kliniki Redukcji Stresu Uniwersytetu Massachusetts jako narzędzie do pracy z osobami cierpiącymi na chroniczny ból i problemy zdrowotne. Jest to najbardziej znany program rozwoju uważności na świecie, którego skuteczność, korzystny wpływ na zdrowie i jakość życia, zostały potwierdzone badaniami naukowymi.

Jak MBSR może pomóc w zmniejszeniu stresu i poprawie jakości życia?

Jeśli chcesz wyłączyć autopilota i zacząć żyć świadomie bez stresu i leku, wreszcie zacząć oddychać pełną piersią, kurs MBSR jest tym, czego szukasz.  MBSR składa się z ćwiczeń uważności, które mają na celu zwiększenie świadomości ciała i umysłu oraz lepsze zrozumienie wpływu stresu na ciało i umysł. Uważność polega na świadomym skupieniu się na teraźniejszości, bez oceniania i osądzania. Uczestnicy kursu MBSR uczą się technik relaksacyjnych, takich jak oddychanie (pomaga w uspokojeniu umysłu i ciała), medytacja i ćwiczenia poznawcze, dzięki którym można rozpoznać i uwolnić się z negatywnych wzorów myślenia, które nakręcają spiralę cierpienia psychicznego. Techniki redukują napięcie mięśniowe i emocjonalne spowodowane stresem, poprawiając samopoczucie.  Kurs MBSR może pomóc ludziom w lepszym radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi, takimi jak choroba lub utrata pracy. Kurs prowadzony przez Katarzynę Jaguszewską obejmuje również Dzień Uważności, czyli kilkugodzinną grupową praktykę w milczeniu.

Jakie są korzyści z treningu redukcji stresu opartego na uważności?

Trening redukcji stresu oparty na uważności pomaga w zmniejszeniu poziomu stresu i lęku, poprawiając zdolność radzenia sobie z nimi. Uczy jak spokojnie reagować w trudnych sytuacjach i akceptować swoje emocje.  Pomaga wypracować zdrowe spojrzenie na rzeczywistość, ucząc wpuszczania do życia dobra i piękna. Pozwala to na cieszenie się pełniejszym i lepszym życiem.  Trening MBSR może również pomóc w zwiększeniu samooceny i efektywności, poprawiając koncentrację i produktywność. Regularna praktyczna uważności uczy słuchania i rozumienia swojego ciała, zapobiegania nawrotom obniżonego nastroju, a także odprężania i otwierania się na realne potrzeby oraz pragnienia.  Niewątpliwością korzyścią płynącą z treningi redukcji stresu jest wzrost odporności na ból i choroby, a ponadto odzyskanie radości życia.  

Artykuł powstał przy współpracy z Katarzyną Jaguszewską, certyfikowanym nauczycielem mindfulness MBSR – katarzynajaguszewska.pl

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
9 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *